Det här inlägget är inlämnat under:

Hemsida höjdpunkter,
Intervjuer och kolumner,
Produktrecensioner

Wayne Markley

av Wayne Markley

Det är en vanlig missuppfattning att serier är fyllda med non-stop action och äventyr, till exempel i actionfilmer eller videospel. Även om DC Comics har gjort ett starkt försök att fånga videospelkänslan med sina nya 52, faller det mycket kort när det gäller faktiskt äventyr. Det finns faktiskt förvånansvärt få serier som faktiskt är fyllda med äventyr. Som ni kommer att se i den här bloggen är många av de stora äventyrskomikerna från det förflutna och få är från dagens serier, och några av dem är inte ens serier. För att vara rättvis är detta ett subjektivt ämne, och känslan av äventyr är baserad på min läsning av böckerna. Jag tycker att en hel del av dagens serier är ordliga tvåloperor som fortsätter och fortsätter och mycket lite händer, och jag tror att detta är främst på grund av tendensen att skriva för samlingen (så en enda berättelse kommer att fylla en samling eller en handel ) och det är inte skrivet för vad som är bäst för historien.

Ton

Den första äventyrskomiken som jag skulle vilja rekommendera är Tintin av Herge. Tintin dök upp först 1929 i Frankrike och blev en omedelbar hit. Under de senaste åttio åren har Tintins popularitet och berömmelse vuxit till att bli världen över. Det har funnits olika album (grafiska romaner), tecknade filmer, en film och massor av varor baserade på Tintin och hans roll av färgglada karaktärer. Den grundläggande historien bakom Tintin är att han är en ung reporter som, tillsammans med sin följeslagare, snöig (en hund), reser världen på jakt efter berättelser som i sin tur resulterar i äventyr. Det finns ett antal orsaker till Tintins popularitet; Kanske den mest uppenbara är den vackra enkelheten (som den verkligen inte är, men det ser ut som det är) av berättelsen. Det finns en känsla av nåd för att stimulera berättelserna, där praktiskt taget allt leder till något. Dessutom finns det väldigt lite stoppning i dessa berättelser. Historierna är skrivna på samma sätt som de klassiska filmserierna där varje kapitel slutar med en klipphanger som gör att du vill komma tillbaka för mer. Dessutom är berättelserna en produkt från deras tid och de kanske inte är politiskt lämpliga (Tintin i Kongo, till exempel) men det tar inte bort glädjen av att läsa dessa berättelser. Det bästa med Tintin är kanske att det kan läsas av alla åldrar, unga eller gamla. Som en åt sidan skulle jag säga att tecknade filmerna och filmen är lika bra som komiken, som alla rekommenderas starkt.

Prince Valiant Vol. 3

En föregångare till serietidningen är serietidningen som på en gång var en av de mest populära funktionerna hos tidningar. Jag kunde spendera resten av den här bloggen på att prata om fantastiska äventyrsremsor men jag kommer att belysa två samlingar som jag har berömt olika tider tidigare så jag kommer inte att bo för länge på dem. Den första är Hal Fosters Prince Valiant. Hittills har det varit sju volymer från Fantagraphics och alla sju har i full färg och de berättar bäst. Fosters berättande stil är att berätta alla berättelser genom berättande lådor, det finns inga ordballonger för att röra konsten men blandningen av textrutorna och den riktigt fantastiska konsten gör att dessa äventyr flyger förbi. Det finns allt från vikingar till häxor till King Arthur och riddarna på det runda bordet. Behandla dig själv och läs en av dessa fantastiska samlingar.

Steve Canyon Vol. 1

En annan serietidning som rör sig som ett godståg är Steve Canyon. Denna klassiska remsa av Milt Caniff är så långt borta från Hal Fosters stil som du kan få, men den är lika bra. Historierna kretsar kring Col. Steve Canyon från USAF. Steve reser världen på ett äventyr efter den andra, var och en lika spännande som den sista. Caniff använder de konventionella ordballongerna, men hans konst är sådan att världens ballonger praktiskt taget verkar vara en del av konsten. IDW samlar för närvarande hela Steve Canyon som en del av deras Library of American Comics -serie och varje volym är en vacker inbunden med över två års remsor. Det har varit tre volymer hittills. Både Prince Valiant och Steve Canyon har sin del av drama och fredliga stunder, men de är få och långt däremellan. Var och en av dessa är som att se din favorit actionhjälte i en serietidning istället för på silverskärmen.

X-9: Secret Agent Corrigan Vol. 4

Några andra serietidningskollektioner som du kanske vill kolla in om du är intresserad av fantastiska äventyrsremsor inkluderar, den kompletta Buz Sawyer (Roy Cranes epos som för närvarande samlas in av Fastagraphics), X-9: Secret Agent Corrigan av Archie Goodwin och Al Williamson (En femvolymserie publicerad av IDW) och Phantom av Lee Falk och Ray Moore samlas för närvarande av Hermes Press.

Wolverine av Larry Hama och Marc Silvestri Vol. 1

Från en mycket nyare era skulle jag rekommendera Wolverine av Larry Hama och Marc Silvestri. Dessa berättelser plockar upp där woLverine Classic -samlingar slutade (och de är lika bra och är skrivna av The Fantastic Archie Goodwin) och de fortsätter den takt som Goodwin hade börjat. Det här är superhjältehistorier, men de tenderar att involvera folkmassor och brottslingar med lågt liv snarare än fullblåsta super-skurkar, inte att det inte finns några få i dessa berättelser. Dessa berättelser läser som en berg-och dalbana fylld med twist och svängar och non-stop action. Jag vill också påpeka att Larry Hama kanske är en av de mest underskattade författarna i serier och detta är en god chans att se vilken bra författare han är.

Clone Vol. 1

Jag skrev nyligen om bild Comics -titelklonen, så jag kommer inte att spendera mycket tid på det igen förutom att säga att det är en äventyrskomiker på sitt bästa. Komiken tenderar att vara oerhört våldsam, men berättelsen flyttar i snabb takt och vändningarna kommer att hålla dig gissa vart historien går. En annan titel som jag nyligen skrev om men jag känner verkligen att en flyttning i snabb takt är Nightwing. När karaktären inte dras in i crossovers med andra Batman-titlar, väver författaren Kyle Higgins och konstnären Eddie Barrows en spänningsfylld äventyrshistoria som rullar med i mycket snabb takt och är väl värt att läsa.

Oförstörbar Hulk #12

En aktuell titel som jag hittar rörelser i snabb takt är Mark Waids oförstörbara Hulk. Medan hans berättelser verkar vara strukturerade för att passa en handelssamling, är berättelserna fyllda med action och äventyr. Från att bekämpa standardskurkar till att resa genom tiden har Waid kunnat göra Hulken intressant igen och dessa berättelser lider inte av stoppning och plodding av många moderna serier. Waid tillbringar inte sidan efter sidan av sina karaktärer som pratar utan säger ingenting för att flytta historien framåt. Jag kommer inte att nämna speciella titlar, men det finns några serier där ute den månaden efter månad är som att äta bomullsgodis; De ser riktigt bra ut, och du ser verkligen fram emot dem, men efter att ha läst boken i ett år inser du att historien inte har rört sig alls. Detta är bara dålig berättelse.

Walt Disneys Donald Duck: The Old Castle’s Secret

Jag skulle vara mycket försenad om jag inte nämnde de legendariska Carl Barks när jag pratade om äventyrskomiker. Jag har sjöng Barks beröm för evigt i den här kolumnen, men bortsett från hans klassiska shorts (tio sidor berättelser) som mestadels är gags gjort för skratt, gjorde han också spektakulära äventyr med Donald Duck, farbror Scrooge och gänget som tog dem överallt Världen och är äventyrshistoria på sitt bästa. Och dessa berättelser är praktiskt taget alltid mindre än fyrtio sidor och mycket mer action händer än i tre år av moderna serier. Fantagraphics har samlat dessa äventyr i fullfärgade inbunden, som har en fantastisk äventyrsremsa och sedan en serie gag -komiska berättelser, allt värt att kolla in.

Som alltid är det mina tankar och åsikter. Jag välkomnar dina tankar och alla förslag på äventyrsböcker som du tror att jag kan ha förbisett (och ja, jag har avsiktligt utelämnat äventyrstid). Saknar jag en bra läsning där ute? Snälla låt mig veta.

Allt jag har skrivit här är mina tankar och åsikter och de representerar inte på något sätt tankar eller åsikter från Westfield -serier eller deras anställda (även om jag inte kan avbilda någon där och argumentera för storheten i Tintin eller Carl Barks.) Jag ser fram emot att höra från dig och jag kan kontaktas på mfbway@aol.com.

Tack.