Legion Series Finale Review: Ett tillfredsställande slut, trots massor av frågor

För dem som följde serien från starten är ett nöjd slut inte vad fans förväntade sig från Legion Series -finalen. Ändå, på ett sätt, det var vad publiken fick. Förmodligen slutade den mest surrealistiska superhjälte -showen någonsin med en extremt enkel serietidning. Naturligtvis, för serietidningar, kan “okomplicerat” inkludera saker som tidsresor, psykiska slagsmål på astralplanet samt ett erkännande från världen själv att privata människor spelar roll. Tagen som bara ett avsnitt av tv, överträffade Legion Series -finalen alla förväntningar. Karaktärer nådde kulminationen på deras serie långa bågar. Det var konsekvenser, men antydan till nybörjan. Alla såväl strider som hjärtkänsla såväl som trauma från de senaste 27 avsnitten ledde till en slutlig tanke som både räddade världen, våra hjältar och skurkarna också.

För att diskutera vad som inträffade inkluderar både att förstöra serien såväl som tolkningar av vaga berättelser. Liksom all stor surrealism kan Legion -fans båda se vad som finns där vad allt innebär kan lämnas lika mycket som privat tolkning. Ändå är borttagna teman närvarande. Mental sjukdom såväl som exakt hur det påverkar människor, med eller utan krafter, är den största. Även om föräldraskap såväl som liksom spelar stora funktioner i Legion Series -finalen, särskilt när det gäller att definiera hur “seger” ser ut. Denna show sköt aldrig bort från återuppfinning, liksom den sista säsongen tycktes grop två av “hjältarna” mot varandra. Men utan att tillhandahålla lika mycket bort var det “skurken” som verkligen räddade dagen. Detta kan vara det mest väsentliga budskapet från Legion Series -finalen såväl som showen som helhet. Men för att förstå det måste vi förstå vad showen är.

Vissa spoilers nedan

x

Mario Kart DLC Gold Rush.mp4

0 sekunder av 12 minuter, 40 sekunder

leva
00:00
12:40
12:40

Legion tar på sig Twin Peaks

Twin Peaks är en traditionell tv -show som avancerade genren genom att vara både härlig och konstig. På en skala från en till Twin Peaks rankas Legion kvadrat på Twin Peaks: The Return. Den efterlängtade tredje säsongen av Twin Peaks liknade David Lynchs ovanliga surrealistiska början mycket mer än showen som bar sitt namn. Det åttonde avsnittet av den tredje säsongen av Twin Peaks avslöjar ett utmärkt erbjudande om showens mytologi. Men för att följa sin berättelse måste du göra en hel del av arbetet (och vissa läser från människor som är mycket mer uppmärksamma än du, vanligtvis). Medan Legion inte i huvudsak är en serie vinjetter med några överlappande karaktärer, teman och plotpunkter. Det försöker berätta en traditionell historia. Den vill bara berätta det i den mest okonventionella metoden som möjligt.

Du kan gilla Twin Peaks (eller, för den delen, Legion) eller inte, men du kan inte avvisa att det är extremt medvetet. Liksom David Lynchs arbete är det svårt att verkligen säga att det är “bra” eller “dåligt”. Om du är sanningsenlig med dig själv, är dessa termer synonyma med “Jag förstår det (eller jag tror att jag gör det)” såväl som “Jag är inte klok tillräcklig för att räkna ut detta.” Endast tiden kommer att visa om Legions påverkan på superhjälte, action -tv kommer att ha en liknande inverkan som Twin Peaks gjorde för TV. Det krävde en idé som publiken alla är bekanta med. Sedan utvecklade det en berättelse kring den idén som publiken skulle behöva arbeta med för att förstå. Faktum är att säsong två verkade praktiskt utvecklas för att frustrera publiken som verkligen försökte sätta i arbetet. När vi tror på Legion Series -finalen såväl som showen som helhet berättar det en extremt enkel historia.

Vad Legion Series -finalen får rätt

Bild genom Marvel Television

I stället för att lämna publiken som greppar för att antyda i slutet av showen, presenterar Noah Hawley såväl som företaget ett borttagande slut. För alla deras triumfer såväl som misslyckanden återställer Legion Gang -tiden. Alla får tomma skiffer och ett nytt skott på att leva ett förtjänande liv. Charles Xavier, Dan Hallers far, överger inte sitt barn och inte heller den skurkiga telepaten Amal Farouk har honom som pojke. Han fortsätter troligen aldrig till online i en mental asyl, tillfredsställande Lenny, Syd eller någon typ av de andra karaktärerna som befolkade serien. Tack vare aspekten av tidsresor får de också sin anmärkningsvärda kaka som äter den också. Karaktärerna förändras, nästan dör, såväl som att alla får börja igen. Om berättelsen fortsätter kommer den att vara i sinnen hos fans som föreställer sig vad som kommer att vara i den nya, mycket bättre framtiden som hjältarna kämpade för.

Och att detta är allt Farouks koncept är revolutionerande. Istället för att putta den så kallade Shadow King mot professor X, har de två en öl samt prata om exakt hur man verkligen kan påverka förändringar. Att lägga bort Farouks resa, att skurken såväl som en hjälte som Charles Xavier valde ett alternativ att bekämpaing skickar ett kraftfullt meddelande. De erkänner varandras bästa att existera och garantera inte mycket mer fientligheter. Således, sedan tidsresan, innebär detta att fientligheterna aldrig har hänt. Men istället för strid, död, såväl som hämnd, skickar Legion Series -finalen ett meddelande om fred och hoppas att bara det kunde. Tidsresterkaraktären, Switch, talar till och med för själva världen och erkänner att karaktärerna (på väg att raderas) spelade någon roll. Vad de gjorde, exakt hur de levde, såväl som deras uppoffringar antydde något.

Legion snubblat på deras sexuella övergreppsmeddelande

Bild genom Marvel Television

För alla revolutionära metoder försökte Legion vara visuellt unik, även lika mycket som seriefinalen deras utnyttjande av sexuella övergrepp som en gadget är extremt vanligt. Under säsong två kolla in Syds backstory. Vi ser exakt hur hon använder sina krafter för att skada människor och förstöra deras liv. Det är en sak att höra historien om att byta kroppar med sin mamma för att sova med sin mors pojkvän. Det är helt en sak till att se det spela. Senare, när David gör exakt samma sak för henne, försöker Syd och alla hans goda vänner på obestämd tid att kvarhålla och så småningom döda honom. Återigen blir allt “ångrat”, men om de stora sakerna de fortfarande spelade någon roll i universums stora plan, så gör de dåliga sakerna de gjorde. Att denna berättelse utvecklades i en tid då samhällets attityder om sexuella övergrepp utvecklas, utmanande frågor.

Hur Legion så småningom hanterade detta problem är något som bara publik kan välja själva. Ändå kan förmodligen serien ha åstadkommit exakt samma inverkan genom metaforen om exakt hur telepati fungerar. Karaktärer som David, Farouk, liksom till och med Charles bryter alla människor upprepade gånger. De lyssnar på personliga tankar och modifierar i vissa fall vad folk ser eller tror. Att använda telepati istället för telepati-stödda sexuella övergrepp, gav mycket mer berättande frihet. De berättare kan fortfarande rita vilka jämförelser de vill ha, men den speciella överträdelsen (och dess upplösning) skulle inte vara så direkt lik den äkta världen. Konceptet att David eller Syd nu får en möjlighet till online -liv på nytt och inte ägna sexuella övergrepp kanske inte tillfredsställer vissa tittare. Varje gång samhället bara börjar kräva att sådana verkliga skurkar hålls ansvariga, kan detta slut kännas som ett fusk eller, värre, en berättelse som bagatelliserar detta trauma.

Legion spikade sitt budskap om psykisk sjukdom

Bild genom Marvel Television

Mental sjukdom blir en viktig del av seriens berättelse från pilotavsnittet, särskilt eftersom vi all första tillfredsställer David i ett asyl. Detta är emellertid inte en vanlig “är det psykisk sjukdom” eller “Är det supermakter?” berättande. För att parafrasera ett traditionellt meme frågar den här showen: “Varför har vi inte båda?” Davids mamma, Gabrielle, upplevde från mental sjukdom att Charles behandlade med sin telepatiska magi. Ändå, att se hennes kamp med konstigheten kring henne som ett resultat av supermakter eller psykisk sjukdom stärkte Davids tidigare historia. För David personifierar Farouk sin psykiska sjukdom. Om han bara kan döda Shadow King, tror han att hans liv skulle vara perfekt. Även om Farouks handlingar aldrig hjälpte David, tar showen också utmärkta smärta för att avslöja att hans mentala sjukdom på samma sätt är en del av honom.

Davids goda vänner arbetar också som en kraftfull metafor för exakt hur familj, vänner och samhället reagerar på psykisk sjukdom. När de ser David som offer är han värd hjälp. När de ser David som skurken, vill de att han förstörs. Det kommer ingen att gå tillbaka i äkta liv. Så Time-Travel-tjänsten representerar att vi får en möjlighet att hjälpa människor (särskilt barn) att hantera den bördan. Istället för att titta på Legion som en berättelse om vad man inte ska göra när det är psykiskt sjuka, ber det publiken att rekontextualisera vad de tror att det innebär att vara psykiskt sjuk. Ironiskt nog handlar meddelandet Legion Series -finalen inte om exakt hur man reparerar det som redan har skadats men snarare exakt hur man kan se till att “nästa gång” du, mig, samhället, alla gör de bästa sakerna istället.

Vad trodde du på Legion Series -finalen? Berätta för oss i kommentarerna eller genom att dela den korta artikeln på sociala medier!