Batman: The Dark Knight Returns, del 1 (Blu-ray Review)

Vi introduceras till Bad-Ass Old Bruce Wayne när han kör en Formel 1-racer ner i stadsgatorna i Gotham. Jag påminde om Paul Newman, den vackra Silver Fox-skådespelaren som är välkänd för även tävlingsbilar, men jag är inte säker på att några yngre tittare kommer att få referensen. Eftersom loppet kallas ”Newman eliminering” är jag emellertid inte den enda.

Det ledde till att jag undrade vem den avsedda publiken var för denna ursprungliga animerade film. De som känner till historien om Batman: The Dark Knight Returns – som inkluderar många komiska läsare nu – kommer att hitta det långsamt, eftersom element är erkända att de redan är bekanta med. De som inte undrar varför Batmans gamla och det finns en tjej Robin. Kanske är det “någon som vill ha mycket mer Batman -berättelser på film, så de behöver inte läsa serier.” Även om någon som rör det nu skulle troligen undra varför denna Batman -berättelse är full av så många klichéer, artiklar som har blivit vanliga under de 30 åren eftersom berättelsen ursprungligen berättades.

Återigen, eftersom den här delen av filmen har blivit “gamla män är fortfarande tuffa”, kanske är publiken de människor som läser komiken tillbaka när och gillar att höra att de åldrade fortfarande kan vara universums centrum. Regissören, under kampanjen för del 2 (se specialfunktioner nedan), nämner hur den här historien var toppförfrågan från fansen att se animerade, så kanske mycket mycket fler vill ha det än jag är medveten om, och jag ‘ m helt enkelt inte en del av den gruppen.

Visuellt ser den kvinnliga reportern ut som Frank Miller drog henne – de andra karaktärerna, inte så mycket. De har omarbetats och gjort mycket vanligare att arbeta i animering. Peter Wellers röst är fantastisk att höra, och det förbättrade karaktären istället för att distrahera från den. David Selby är också fantastisk som kommissionär Gordon. Å andra sidan trodde jag inte att Michael McKeans röst matchade det visuella för Dr. Bartholomew Wolper alls. (Kreditanmärkning: Bruce Timm spelar Thomas Wayne, Batmans pappa, som är poetisk, eftersom han är ansvarig för karaktärens animation renässans.)

Handlingen är hur Batman återvänder från pensioneringen för att möta en förment botad Harvey Dent och en mutant gäng (som ser mycket 80 -tal, med det spetsiga håret och Star Trek Geordi -glasögon). Problemet med en berättelse om hur “saker är annorlunda nu” är att vi alla har hört att så många, flera gånger i vår underhållning, och våra berättelser är nu fulla av vigilantes. Ingen av oss tror att regeringen eller polisen är där för att hjälpa oss mer, så den här historien känns mycket bekant. Heck, för många komiska läsare är det, som branschen har matat på den och vad den inspirerade i årtionden. De bitar som alla minns, med Superman och The Joker, kommer att visas i del 2, förfaller nästa år.

Även om jag blev besviken över att stilen inte följde mycket närmare Millers såg det riktigt coolt ut på min HD-storskärms-TV. Animationen var smidig och lätt att gå vilse i, som en värld på egen hand. Historien var dock inte lika djup utan de meningsfulla bildtexterna som erbjuder intern monolog, vilket tillförde mycket humör och atmosfär till tryckversionen.

De saker som gjorde historien visuellt dynamisk och distinkt på den tryckta sidan har tyvärr gått förlorade i behovet av att få bilderna att röra sig. Millers utveckling av att använda till exempel de pratande TV-skärmarna inkluderade sidlayouten som helhet, med det överlappande konstverket. Här är varje bild helskärm, så berättelsen är mycket mer enkel. Parallellen för flera saker som pågår på en gång går förlorad, vilket ger Dark Knight Return lite av en dumt känsla.

Återigen behövde det passa in i de andra filmerna. Detta borde ha varit den första animerade Batman -filmen, inte den 15: e i DCU -serien, men de behövde framgången för de andra för att komma till den här. Men 15 minuter in i time-och-femton-minuters film har det inte varit mycket spännande att titta på. Det finns naturligtvis nickar till klassiska paneler, såväl som hyllningar till atmosfäriska filmbilder, men det puffar inte upp den annars platta berättelsen betydligt.

Enligt min mening var Millers berättelse aldrig bra på egen hand – det var så han berättade för det, distinkt för serier och extremt fräscha vid den tiden, som gjorde att Dark Knight återvände till en modern klassiker. Han utvecklade ett nytt berättande språk, ett som vi nu tar för givet. Det har gått förlorat här i animationen. Jag tror att de kunde ha gjort något så visuellt betydande, men det skulle ha krävt mycket mer pengar och ett mycket mer konstnärligt orienterat utvecklingsteam, och jag misstänker att Warner inte letade efter den typen av projekt i dag.

Återigen har Warner ett problem med att välja material. De måste göra de mest kända berättelserna i köpet för att få den försäljning och uppmärksamhet de behöver för att göra projekten framgångsrika. De behöver också fristående berättelser som har något som en slutsats, som fortfarande är sällsynta. Originalverk är mycket mernull